Παρασκευή 21 Νοεμβρίου 2014

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΣΩΣΤΗΣ ΠΡΟΠΕΛΑΣ



H ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΩΣΤΗΣ ΠΡΟΠΕΛΑΣ

Όταν εννοούμε επιλογή σωστής προπέλας συνήθως εννοούμε επιλογή σωστού βήματος προπέλας Ο γενικός κανόνας είναι ο κινητήρας να ανεβάζει το ανώτατο όριο στροφών του με τα συνηθισμένα φορτία στο σκάφος και με τέρμα γκάζι. Στην περίπτωση που αδυνατεί να πιάσει τα όρια του, τότε συνήθως πρέπει να κατεβάσουμε το βήμα, ενώ στην περίπτωση που τα ξεπερνάει (ανεβάζει περισσότερες στροφές, πρέπει να ανεβάσουμε το βήμα. Ωστόσο, αν χρησιμοποιείτε το σκάφος σας για διαφορετικές χρήσεις π.χ. για τουρισμό και για θαλασσινά σπορ έλξης και είστε πολύ κοντά στα όρια των στροφών του κινητήρα, καλύτερα να έχετε δύο προπέλες διαφορετικού βήματος την κατάλληλη για κάθε περίπτωση. Ο γενικός κανόνας λοιπόν, στην επιλογή του σωστού βήματος προπέλας είναι ο κινητήρας να ανεβάζει το ανώτατο όριο των στροφών του με τα συνήθη φορτία στο σκάφος Όσον αφορά στην επιλογή του είδους της προπέλας αυτή εξαρτάται από το συγκεκριμένο συνδυασμό σκάφους κινητήρα αλλά και τη χρήση.

Οι επιπτώσεις που μπορεί να έχουμε από την επιλογή λάθος προπέλας είναι οι εξής
 
όταν ένας κινητήρας που αδυνατεί να πιάσει τα όριά του όταν δουλεύει με όλο το γκάζι ανοιχτό σημαίνει ότι δουλεύει πιο ψηλά από τη ροπή του, κάτι που έχει σαν αποτέλεσμα την «υπερφόρτωση» των εμβόλων του στροφάλου και των ελατηρίων. Ακόμα, το μοτέρ δουλεύει σε μεγαλύτερες θερμοκρασίες και κινδυνεύει από υπερθέρμανση λόγω των προαναφλέξεων από το φτωχότερο μείγμα. Είναι, δηλαδή σαν να προσπαθείτε να ξεκινήσετε το αυτοκίνητό σας στην ανηφόρα με τρίτη ταχύτητα στο κιβώτιο. Aν συμβαίνει το αντίθετο, δηλαδή ο κινητήρας ανεβάζει περισσότερες στροφές από το ανώτατο όριό του οι φθορές που θα προκληθούν θα είναι μεγαλύτερες και ο κίνδυνος να σπάσουν κάποια εξαρτήματα και τα κομμάτια τους να περάσουν στους κυλίνδρους μεγάλος.
 
Το βήμα (Pitch) της προπέλας που συνήθως μετριέται σε ίντσες(1’’ = 2.54cm), είναι η απόσταση που διανύει η προπέλα μέσα στο νερό σε μία πλήρη περιστροφή της Για παράδειγμα μία προπέλα με βήμα 19’’ σε μία πλήρη περιστροφή της διανύει μέσα στο νερό 48.26cm (19΄΄Χ 2,54) . Η επιλογή του σωστού βήματος είναι συνδυασμός της μέγιστης ταχύτητας κόμβους που θέλουμε να επιτύχουμε, της σχέσης μείωσης στο πόδι του κινητήρα μας και το μέγιστο από τον κατασκευαστή ωφέλιμο όριο στροφών του κινητήρα μας
Διάμετρος
Διάμετρος της προπέλας είναι η διάμετρος του κύκλου που σχηματίζουν τα πτερύγια όταν περιστρέφονται. Η διάμετρος μας είναι σχετικά αδιάφορη για την επιλογή προπέλας
 
Τρίφτερη ή τετράφτερη 


Συνοπτικά μια τρίφτερη προπέλα προσφέρει υψηλές τελικές ταχύτητες ενώ μια τετράφτερη παρέχει γρηγορότερο πλανάρισμα και πιο ομαλή πλεύση. Αν επιθυμούμε μεγαλύτερες ταχύτητες με λιγότερες στροφές μηχανής χρησιμοποιούμε, κυρίως τετράφτερες προπέλες.

Υλικό κατασκευής

Οι πιο διαδεδομένες προπέλες είναι οι αλουμινίου και οι ανοξείδωτες Οι αλουμινένιες προπέλες είναι οι πιο ευρέως χρησιμοποιούμενες στα ταχύπλοα σκάφη. Είναι οικονομικές ενώ αποδίδουν ικανοποιητικά Αντίθετα, οι ανοξείδωτες είναι πέντε φορές πιο δυνατές από τις αλουμινένιες Είναι πολύ πιο ανθεκτικές στη διάβρωση και δεν παρουσιάζουν απώλειες έργου.












 
 




 

 

 




 


 


 



 

 
 




 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου